Veelgestelde vragen

Een selectie van vragen en antwoorden

Bekijk hier het overzicht van veelgestelde vragen over shortlease, onze shortlease auto’s en Liberty Lease zelf. Staat uw vraag er niet tussen? Aarzel dan niet en neem contact met ons op.

Over shortlease

Wat is shortlease?
Shortlease is in meerdere opzichten een combinatie van huren en leasen. Autoverhuur is bijvoorbeeld mogelijk vanaf één dag en voor leasen geldt veelal een minimale leasetermijn van 36 maanden. Shortlease zit daar tussenin met een minimale leasetermijn van één maand. Daarnaast profiteert u bij shortlease van het scherpe tarief dat voor reguliere leasecontracten geldt, maar dan met de flexibiliteit van een huurcontract.
Waarom shortlease?
Shortlease is ideaal voor personen en bedrijven die vermoedelijk slechts voor korte duur een auto nodig hebben. Bijvoorbeeld wanneer u een nieuwe auto in bestelling heeft staan met een bepaalde levertijd, of wanneer u als bedrijf een nieuwe medewerker met proeftijd toch moet voorzien van een auto. Het eventuele risico wordt hierdoor tot een minimum beperkt.
Kan ik ook van shortlease gebruik maken indien ik geen bedrijf heb?
Jazeker, u dient er alleen wel rekening mee te houden dat alle gecommuniceerde prijzen exclusief BTW worden gepresenteerd. Als particulier dient u de BTW daarbij op te tellen.
Ik moet mijn gegevens invullen voordat ik een aanvraag verstuur. Waarom?
Naar aanleiding van uw aanvraag controleren en verifiëren wij uw gegevens, alvorens wij daadwerkelijk een contract met u afsluiten.
Wat is de minimale en maximale leasetermijn voor shortlease bij Liberty Lease?
Shortleasen kan bij Liberty Lease Heerhugowaard al vanaf één maand. We werken met een maximale leasetermijn van 48 maanden.
Ik wil langer dan 48 maanden gebruik maken van een lease-auto. Kan dat?
Dat is geen probleem. Indien dit het geval is, maken wij graag een offerte op maat voor u. Neemt u hierover gerust contact met ons op.
Zijn er nog extra kosten verbonden aan shortlease?
Nee, het maandbedrag dat u betaalt is all-inclusive. De auto blijft namelijk eigendom van Liberty Lease, wat inhoudt dat wij de kosten voor wegenbelasting, afschrijving, verzekering en onderhoud voor onze rekening nemen. Uiteraard dient u wel zelf de brandstofkosten te betalen. Tevens kunnen er kosten in rekening worden gebracht indien u het afgesproken kilometrage heeft overschreden.
Hoe werkt de betaling?
Facturering van het leasebedrag geschiedt maandelijks, vooraf op de komende maand, middels automatische incasso.
Moet ik nog borg betalen voordat ik de auto in gebruik neem?
Ja, de hoogte van het borgbedrag is echter afhankelijk van de leasetermijn, het kilometrage en de risicogroep. Het borgbedrag staat in het contract vermeld en dient, alvorens ingebruikname van de auto, op onze bankrekening gestort te zijn.
Wat houdt een shortlease contract in bij Liberty Lease?
Wanneer we een shortlease overeenkomst aangaan, sluiten we onderling een contract af. Hierin maken we duidelijke afspraken, bijvoorbeeld over de leasetermijn, het kilometrage en de verzekering. Dit contract geldt voor de gehele leaseperiode.
Kan ik ook leasen als ik in het buitenland gevestigd ben?
Helaas, in verband met het acceptatieproces is een officiële inschrijving bij de Nederlandse KvK benodigd (bij bedrijven), alsmede een origineel Nederlands paspoort én Nederlands rijbewijs. Afhankelijk van de risicogroep kunnen er nog overige documenten benodigd zijn.
Binnen hoeveel tijd kan ik in mijn shortlease auto rijden?
In principe kan dit binnen één week na de aanvraag, mits u de door ons opgevraagde documenten voor de acceptatie van uw aanvraag op vlotte wijze aanlevert en de auto van uw keuze daadwerkelijk beschikbaar is.
Hoe lang van tevoren kan ik mijn contract annuleren?
Op het moment dat het contract door de afnemer (dat bent u) en de leverancier (Liberty Lease) getekend is, is deze rechtsgeldig en kan deze niet meer geannuleerd worden.
Wat is de opzegtermijn van mijn Liberty Lease shortlease contract?
Elk contract kent een einddatum. Wilt u het contract toch eerder dan de einddatum opzeggen, dan hanteren wij een opzegtermijn van minimaal één maand, waarbij wij genoodzaakt zijn een boete aan u door te berekenen. De hoogte van deze boete is afhankelijk van de resterende termijnen.
Wat moet ik doen als ik het contract wil verlengen?
Neem contact met ons op, dan kijken we samen naar de mogelijkheden voor het verlengen van uw shortlease contract. Indien de mogelijkheid tot verlenging bestaat, hanteren wij met terugwerkende kracht de lagere leaseprijs.

 

Over de auto

Wat voor auto krijg ik?
Om shortlease goedkoop en simpel te houden, hebben wij ons wagenpark ingedeeld in verschillende klassen. Kiest u bijvoorbeeld een auto uit de A-klasse, de AClass, dan krijgt u een auto zoals staat weergegeven op de foto’s of een gelijkwaardig model. Het kan zijn dat het exacte merk en type afwijken van de foto’s op onze website. Het exacte kenteken, bouwjaar, merk en type worden vooraf kenbaar gemaakt in het contract, zodat u bij het ophalen van de auto niet voor verrassingen komt te staan.
Hoe zit het met de verzekering?
Al onze auto’s zijn WA+Casco verzekerd. Het eigen risico per schadegeval bedraagt op shortlease-contracten 300 euro. Bij aanvang van het contract worden de eventueel aanwezige schades samen met u genoteerd. Indien de auto met een (niet-verhaalbare) schade wordt ingeleverd, zal het eigen risico per schade worden doorbelast.
Hoe zit het met verkeersboetes?
Eventuele overtredingen zullen op ons bedrijf binnenkomen en worden per direct aan u doorbelast. Indien u het niet eens bent met de overtreding, dient u zelf bezwaar in te dienen bij het Centraal Justitieel Incassobureau.
Wat als iemand anders dan de huurder de auto bestuurt?
De verantwoordelijkheid ligt bij de huurder. Mochten er (verzekerings)kwesties voorvallen, is de huurder hier volledig verantwoordelijk voor. Dit geldt ook voor eventueel bijbehorende kosten.
Wat moet ik doen als ik pech krijg?
In de auto vindt u een onderhoudsboekje, hier staat het nummer van de desbetreffende mobiliteitsservice in. Zij helpen u graag weer op weg.
Hoe moet ik handelen in geval van schade?
In het dashboardkastje vindt u een schadeformulier, deze vult u in. Neem vervolgens contact met ons op, zodat we samen de schade kunnen afhandelen.

Wij berekenen de kosten voor het herstellen van de schade aan u door. Wanneer u de auto inlevert, ontvangt u van ons een factuur voor het afgesproken eigen risico. Wij schakelen vervolgens een officieel erkend schadehersteller in om de schade te taxeren.

Valt de uiteindelijke schade lager uit dan het eigen risico dat u betaald heeft? Dan zorgen we dat het verschil naar u overgemaakt wordt. Is de schade hoger dan het eigen risico? Dan nemen wij dit verschil voor onze rekening.

Mag ik mijn reclame-uitingen op jullie auto aanbrengen?
Dat is geen enkel probleem. U mag bestickering en/of magneetstickers op de auto (laten) aanbrengen, mits deze geheel zonder schade kunnen worden verwijderd. Op het moment dat u de auto weer bij ons inlevert, dient deze in originele staat te zijn. U blijft dus zelf verantwoordelijk voor het verwijderen van uw reclame-uitingen en de kosten daarvan.
Komen er nog schoonmaakkosten bij als ik de auto inlever?
In principe niet. We brengen deze kosten alleen in rekening wanneer het interieur en/of de laadruimte bevuild zijn of wanneer blijkt dat er in de auto gerookt is. De schoonmaakkosten bedragen €145,- exclusief btw.
Wat gebeurt er wanneer één van de accessoires defect/incompleet is?
Dan brengen wij de volledige vervanging van dit accessoire bij u in rekening.
Moet ik de auto aftanken voordat ik deze weer inlever?
Zeker. Wij zorgen ervoor dat de auto met een volle tank op u te wachten staat en verwachten dat u deze ook weer met een volle tank bij ons inlevert. Het dichtstbijzijnde tankstation is de Texaco aan de Icaruslaan, op 2 minuten rijden van ons adres.
Waar moet ik de auto ophalen en weer inleveren?
U kunt de auto inleveren en ophalen op onze locatie in Heerhugowaard aan de Van Benthuizenlaan 1. Tegen meerprijs (afhankelijk van de locatie) kunnen wij de auto bij u afleveren en/of weer ophalen.

 

Over Liberty Lease

Waar kan ik Liberty Lease vinden?
Liberty Lease is gevestigd in Heerhugowaard, aan de Van Benthuizenlaan 1. Het Noord-Hollandse Heerhugowaard is centraal gelegen tussen Alkmaar en Hoorn. We zijn goed bereikbaar met de auto, zeker vanaf de A9. Komt u met het openbaar vervoer? Station Heerhugowaard bevindt zich op 15 – 20 minuten loopafstand.
Wat zijn jullie openingstijden?
We zijn van maandag tot en met vrijdag van 8.00 – 17.00 uur geopend. Op zaterdag zijn we van 9.30 tot 16.30 uur aanwezig.
Kan ik de auto buiten openingstijden bij jullie ophalen of inleveren?
Dat is niet mogelijk. We hebben graag persoonlijk contact bij het ophalen en inleveren, zodat we onder andere gezamenlijk de auto kunnen controleren.
Mijn vraag staat er niet tussen. Hoe kan ik contact met jullie opnemen?
Onze contactgegevens vindt u hier.

3Populairste personenauto's

  • AClass personenauto

    ACLASS

    v.a. 240,- p/m excl. BTW Bijvoorbeeld: VW Up!, Toyota Aygo of FIAT 500.
  • BClass personenauto

    BCLASS

    v.a. 330,- p/m excl. BTW Bijvoorbeeld: Ford Fiesta, Renault Clio of VW Polo.
  • CClass personenauto

    CCLASS

    v.a. 380,- p/m excl. BTW Bijvoorbeeld: Opel Astra, Ford Focus of Peugeot 308.
Bekijk ons volledige aanbod personenauto's

3 Populairste bedrijfswagens

  • 20M3 shortlease bedrijfswagen

    20M3

    v.a. 695,- p/m excl. BTW Incl. hydraulische laadklep
  • 7M3 bedrijfswagen met shortlease

    7M3

    v.a. 379,- p/m excl. BTW Meest gekozen bestelbus
  • 11M3 bedrijfswagen met shortlease

    11M3

    v.a. 498,- p/m excl. BTW De grootste in ons assortiment
Bekijk ons volledige aanbod bedrijfswagens